10 zdravih navika za bolji svaki dan

10 zdravih navika za bolji svaki dan

Verujem da se baš svaki dan susrećemo sa brojnim savetima vezanim za zdrav način života i ishranu, a ukoliko ih i primenjujemo, bravo za nas. Svako treba da govori i piše o temama za koje je stručan, pa se to odnosi i na oblast zdravlja. Ja ne spadam u tu grupu stručnjaka, tako da ću laički, iz svog ličnog iskustva nabrojati 10 zdravih navika koje su me učinile zdravijom u telu i duhu.

1. Uživanje u raznovrsnosti hrane

Birajte češće biljne namirnice, ali to ne znači da samo jedete salatu, šargarepu ili jabuke. Sigurno znate da ni jedna namirnica ne sadrži sve hranljive materije. Zato ćete dobrim raznovrsnim odabirom uneti sve što je potrebno vodeći računa o količinama.

2. Neka se tanjir šareni više puta dnevno

Zašarenite svoj tanjir više puta dnevno. U tome će vam pomoći voće i povrće, ali i namirnice poput sočiva, mahunarki i razne vrste pasulja kao i neslano koštunjavo voće. U nekoliko zalogaja bićete snabdeveni hranljivim materijama, vlaknima i biti siti.

Često jutro započnem sa muslijem u jogurtu i pojedem pola jabuke, malu bananu ili neko drugo voće. To može biti i dobra užina (međuobrok). Kada smo kod užine, možete, na primer pojesti malo paprike, šargarepe i celera kao mini salatu.

3. Integralne žitarice zasite organizam

Za hleb, testenine, pirinač i brašno dobar izbor je integralna varijanta. Pitate se zašto? Namirnice napravljene od integralnih zrna bogate vlaknima daju duži osećaj sitosti i sadrže više hranljivih materija. Testirala sam i uverila se u to.

4. Šira paleta namirnica životinjskog porekla

Jesti svakodnevno mleko i mlečne proizvode kao što su jogurt i sir. Iz mleka i mlečnih proizvoda dobijamo proteine, vitamin B i kalcijum. Ako volite ribu, uvedite je u svoj nedeljni jelovnik 1-2 puta. Riba snabdeva jodom i ribljim mastima i Omega-3 masnom kiselinom. Kada smo kod mesa biram da ga unosim ne više od 300-600 gr nedeljno. Meso sadrži gvožđe kao i selen i cink.

5. Zdrave masti, a ne “skrivene” masti

Prevashono koristite biljne masti kao što je ulje uljane repice i iz njega proizvedene namaze. Biljne masti, kao i sve masti sadrže mnogo kalorija, ali takođe i neophodnu masnu kiselinu i vitamin E.

Pitate se šta su “skrivene” masti?
To su one masti koje su skivene u prerađevinama kao što su kobasice, peciva, slatkiši, fast-food hrana i gotovi proizvodi. Naravno da treba sebi dati oduška i ponekad jesti i ovu hranu, ali ne treba preterivati i činiti to svakodnevno.

6. Bez preterivanja sa šećerom i solju

Šećerom zaslađena hrana i napici baš i nisu za preporuku. Tako je i sa namirnicama koje sadrže previše soli. Testirajte druge začine. Budite kreativna i dodajte jelu bilje i neki egzotičan začin koji će jelu dati neki poseban, novi šmek.

Ako ne možete bez slatke kafe, znajte da ne treba uzimati više od 6 g šećera dnevno.
Takođe, ako svako jelo volite barem malo da zasolite, koristite so obogaćenu jodom i fluorom.

7. Najbolji napitak je voda

Kada počnete redovno da unosite dovoljne količine vode dnevno, primetićete veliku razliku u danima kada je unesete malo manje. Neverovatno je koliko se organizam lako navikne na unos vode i koliko brzo hidrira organizam.

Preporuka je da se uzima barem 1,5l vode svaki dan. Po neku čašu vode možete zameniti nezaslađenim čajem.

10 zdravih navika za bolji svaki dan

8. Dugo stajanje pored šporeta nije u modi

Kuvajte namirnice koliko je potrebno i što je moguće kraće. Pripremajte ih što češće na samo malo vode i ulja i ne na previsokoj temperaturi.

Ponekad dolazi u obzir i priprema hrane prženjem, grilovanjem, pečenjem, ali trudite se da to bude što ređe. Hranu pripremajte brižljivo da ostane što zdravija kako bi zadržala prirodni ukus i hranjivost. Ako vam jelo pregori, znajte da ti delovi sadrže štetne materije.

9. Jesti na miru i sa uživanjem

Priuštite sebi pauzu za svoj obrok i uživajte u jelu. Što brže jedete, brže „nabacate“ hranu u sebe. Tada osećaj sitosti dođe sporije, a onda ste već preterali. Polagano, svesno unošenje hrane podstiče uživanje i osećaj sitosti bez težine u stomaku.

10. Kretati se, šetati

Zdrava ishrana i telesne aktivnosti idu jedno sa drugim, zar ne? Pri tome, nije samo redovno bavljenje sportom od pomoći nego i aktivni dnevni život u kome bi, na primer češće išli pešice nego se vozili. Odvojite dnevno od 30-60 minuta za šetnju. To nije mnogo, ali je višestruko korisno.

Nadam se da ćete neki od ovih predloga testirati. Za svaku promenu koju unostite u svoju dnevnu rutinu, a tiče se zdravlja, konsultujte svog lekara. Sigurno će vas dodatno bolje uputiti i pomoći da živite zdravije i telom i duhom.

Podeli sa drugima!