Svak dodje u jednom periodu svoga života u situaciju da provodi više vremena u svom domu. Da li je u pitanju odmor, produženi vikend ili lagani penzionerski život, ali dogadja se. Kako da se u tom domu osećamo dobro je pitanje za arhitekte unutrašnje dekoracije ali kako nedavno čitam u jednom tekstu i oni sami su potražili pomoć drugih stručnjaka. Zašto?

Stručnjaci kažu da prostorije imaju uticaj na naše mentalno zdravlje, dakle vrlo je važno da se u njima osećamo dobro, smireno i bezbedno. Sa tim u vezi se pojavljuje pojam neuroarhitektura koja se bavi uticajem prostorija na telo i psihu.

Pionir u neuroarhitekturi dr Eva Edelstajn kaže da naš mozak reaguje na vazduh koji udišemo, svetlo, šumove i boje, prirodu i veličinu prostora na različite načine: razumevanjem, prepoznavanjem, sećanjem, osećajima i delovanjem.

Dakle za početak obezbediti mir

U današnjoj svakodnevnici čovek je izložen mnogim uticajima i efektima koje ne bira i konstantno je bombardovan i opterećen. Dakle dom bi trebalo da bude mesto kome sami odredjujemo atmosferu. Zato je potrebno odabrati mesto gde nema digitalnog odvlačenja pažnje, mesto gde se može provesti prijanto vreme sa prijateljima ili porodicom.

Pravilo o kome govori dr Edelstein je da prostor treba da je tako uredjen da je u njegovom centru čovek a ne televizor. Budi tamo gde ti je prijatno bez obzira da li si sam dok čitaš ili neguješ svoje biljke ili se družiš sa svojim prijateljima i porodicom.

Photo by Paige Cody on Unsplash

Photo by Paige Cody on Unsplash

Bolje se živi na dnevnom svetlu

Ako želiš da ti telo ima prirodni ritam obezbedi mu svakog dana dozu dnevnog svetla. Arhitektonska rešenja započinju pozicioniranjem prozora. Zaista je suština pustiti spoljašnji svet unutra. Prozori treba da su odgovarajuće veličine i pozicije da propuste što je moguće više dnevne svetlosti u prostorije gde se najviše boravi. Recimo kuhinja i dnevna soba.

Ukoliko si neko kao ja ko radi od kuće neka ti je radni sto ispod prozora ili što bliže. I zbog prirodnog svetla i zbog pogleda napolje koji će relaksirati.

Photo by Nathan Riley on Unsplash

Photo by Nathan Riley on Unsplash

Prigušeno svetlo

Kao što je tokom dana važno imati što više prirodnog osvetljenja jednako je važno u drugom delu dana to isto svetlo prigušiti. Našem bioritmu je potrebno i svetlo ali i tama. Živeći u gradskoj sredini izloženi smo suviše raznim izvorima svetlosti, neprirodne koje ima napolju, ali izvorima veštačke svetlsoti u kući od kompjutera i mobilnog telefona recimo.

Što se dan primiče kraju bioritam našeg tela ne treba više jake svetlosne izvore, pa priguši svetlo i izbaci iz spavaće sobe sve vrste monitora. Dozvoli svom telu da spava. Ukoliko prodire svetlo spolja navuci roletne do kraja.

Photo by Jp Valery on Unsplash

Photo by Jp Valery on Unsplash

Veliki ili mali prostor

Sasvim je sve jedno da li je prostor u kome najviše boraviš tokom dana kada si u svom domu prostran ili ne. Najvažnije je kako se u njemu osaćaš, imaš li dovoljno prostora za sebe i nameštaj. Neko voli minimalistički opremnljen prostor, neko ravne lininije a neko drugi rustiku. To je stvar ukusa, važno je šta ti prija, dišeš li dobro u tom prostoru, kako se osećaš.

Photo by Jazmin Quaynor on Unsplash

Photo by Jazmin Quaynor on Unsplash

Jesi li od onih koji gomilalu stvari i žive u neredu ili rado pobacaš suvišno

Istraživanja pokazuju da ljudi koji žive u neredu su zapravo nezadovoljni. Razmisli dobro šta ti je zaista potrebno i šta stvarno korisitš kako bi se osećao kod kuće kao u svom domu. Stegni srce i pobacaj suvišno, osetićeš olakšanje.

Izvor: Houzz

Naslovna slika: Photo by NeONBRAND on Unsplash

error: Content is protected !!