Kako napraviti pravi izraelski humus

hummus

Iako nam je vrlo dostupna jako često zaboravljamo na tu čarobnu mahunarku. Leblebija je, dragi naši, veoma značajna za balansiranu ishranu. Ja sam najviše volela kad mi tetka iz Makedonije donese pečene leblebije, to je bila moja omiljena grickalica, ne znajući pritom koliko je ona zdrava:

1. Bogata je vlaknima i pomaže prilikom regulisanja telesne težine

Leblebija je bogata i rastvorivim i nerastvorivim vlaknima. Dok rastvoriva vlakna pomažu da žuč bude pod kontrolom, nerastvoriva vlakna utiču pozitivno na smanjenje telesne težine. Zato dame, slobotno navalite ukoliko želite da izgubite po koji kilogram.

2. Dobar je izvor proteina

Ukoliko želite malo da odmorite od mesa, leblebija može biti odličan izbor za dovoljan dnevni unos proteina.

3. Važi kao bogat izvor energije za vaše telo

Mangan je mineral koji telu pomaže da proizvede dovoljno energije. Šolja leblebije dva ili tri puta nedeljno je dovoljna da vaše telo obezbedite dovoljnom količinom mangana za celu nedelju.

4. Odličan izvor gvožđa za žene

Leblebije su bogate gvođžem i važan su deo ishrane žena koje imaju mensturaciju, laktaciju ili su u drugom stanju. Mame, preporučite svojim kćerkama!

5. Leblebija pomaže pri stabilizaciji šećera u krvi

Rastvorljiva vlakna u leblebiji pomažu da šećer u krvi bude pod kontrolom, savetuju se ljudima sa dijabetesom, jer pružaju energiju koja se sporo sagoreva.

6. Leblebija je dobra za vaše srce

Ukoliko je leblebija redovan deo vaše ishrane pomoći će prilikom snižavanja LDL-a ili lošeg holesterola u vašem telu. Leblebije takođe sadrže velike količine folne kiseline i magneziijuma koji su dobri za oči i povećan protok krvi.

7. Ima ulogu antioksidansa

Lebleije sadrže fitohemikalije koje deluju kao antioskidansi, što može takođe doprineti u prevenciji od raka dojke, osteoporoze ili valunga u menopauzi.

Izvor: www.zenskimagazin.rs

hummus
Photo by Toa Heftiba

Pošto se trudim da smanjim grickalice bilo koje vrste, jer u ovim godinama sve se “lepi”, a sve teže “odlepljuje”, našla sam novi način kako da leblebiju uvedem u svoju redovnu ishranu, a pritom zamenim sve masne namaze kao što su puter, margarin, pašteta i slično.

Moj doručak je i dalje jak i obilan jer sam pristalica toga da je to najvažniji obrok u toku dana i iskreno, ako bih jednog dana preskočila doručak, moj frižider bi se sam od sebe nekako ubrzo ispraznio, muž pobegao, a deca prestala da me zovu jedno par dana. Ljudi koji ne trpe glad, znaju o čemu govorim.

Nedavno sam našla predivan recept na inernetu, jer mi nikako nije uspevalo da napravim onako kremast i pufnast humus kakav bi se mogao naći u radnjama i arapskim restoranima. Gledala sam neku emisiju o Izraelu, tamo je humus izgledao tako nestvarno, da sam osetila ukus u ustima i bila sam inspirisana da krenem u potragu za njihovim receptom za humus. Mislila sam da je izuzetno komplikovano i dugotrajno, takođe i da ću začine teško naći. Međutim mnogo je lakše nego što sam mislila i zato želim da podelim ovaj recept, jer verujem da ćete kao i ja kad jednom napravite ovaj humus, biti skroz “navučeni”.

hummus
Photo by Kyle Brinker

Sastojci:

250g leblebija (nekuvanih)
1 kašičica sode bikarbone ili praška za pecivo
7 velikih čena belog luka, neočišćenih
3-4 kašike maslinovog ulja
½ kašičice mlevenog kumina (može se naći u svim prodavnicama zdrave hrane)
3-4 kašičice tahinija (susamove paste, neka odstoji malo na sobnoj temperaturi pre korišćenja)
Sok od celog manjeg limuna
So, biber, aleva paprika (za dekoraciju)

Priprema:

U veću činiju potopite leblebije u vodu, neka bar 2cm voda bude iznad leblebija i dodajte sodu bikarbonu ili prašak za pecivo. Ostavite da odstoji preko noći. Ujutru iscedite leblebije i isperite ih hladnom vodom.

U malo veću šerpu sipajte leblebije i opet ih potopite u vodu tako da bar 2cm voda bude iznad njih. Dodajte čenove belog luka (neočišćene) i stavite na blagu vatru da voda proključa. Kuvajte leblebije oko 40 minuta dok ne postanu meke. Nakon kuvanja iscedite ih ali sačuvajte kuvanu vodu. Leblebije isperite hladnom vodom. Oljuštite čenove belog luka.

U blender prvo stavite sledeće sasotjke: leblebije, 1dl kuvane vode, maslinovo ulje i 6 čenova luka. Izblendirati dok ne dobijete kremastu masu. Dodajte kumin, tahini i sok od limuna i nastavite sa blendiranjem dok masa ne postane potpuno kremasta, bez mrvica. Dodajte malo soli i bibera i preručite u činiju. Preko humusa dodajte čen belog luka sitno seckanog, aleve paprike i maslinovog ulja i vaš humus je spreman za služenje.

hummus
Photo by Ajale

Nekoliko korisnih saveta:

– Ne zaboravite sodu bikarbonu, ona leblebije smekša još pre kuvanja i zahvaljujući tome vaš humus će biti izuzetno kremast.
– Postepeno dodajte kuvanu vodu, ukoliko želite ređi humus, leblebije mnogo upijaju vodu, tako da i kad završite sa blendanjem sutradan će humus biti gušći. 1dl je minimum da dobijete kremast humus na 250g leblebija, ostalo dodajte prema svom ukusu

Nadamo se da ćete podeliti vaše utiske u komentarima 🙂

Podeli sa drugima!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *