Verujem da znaš da se ovo pitanje ne odnosi na telesnu težinu tvojih kolega, već na poteškoće u komunikaciji sa njima. Kad smo kod toga, jasno je da možemo da biramo posao, donekle, ali ne i sa kim ćemo raditi.

Svakodnevno se na poslu susrećemo i sarađujemo sa kolegama i pretpostavljenima sa raznim osobinama i uverenjima. Neretko se tu nađu i oni skloni pravljenju intriga, karijerizmu, koji umeju da pokažu svoj žestok temperament ili nefleksibilnost. Ako još postoji i generacijski jaz, gde si ti u dobi 50+, a oni mladi (ili bar mlađi od tebe), puni enegrije i misle da je svet njihov, e to je već ozbiljan izazov.

Mogu te dovesti do besanih noći, frustracija, pa i do demotivacije. Možda je najgore kada je ujutru prva misao kada se probudiš: Ne, ne želim na posao!

Verovatno znaš da to može da ima za posledicu popuštanje pažnje na radnom mestu što dovodi do pada produktivnosti i željenih rezultata. Što bi rekla jedna moja drugarica: do osećanja kao da neko hoće da me grdi.

Koji su to trikovi za lakši rad u kolektivu

Sačuvaj prisebnost

Lakše reći nego učiniti, ali ipak probaj.
Da to objasnimo kroz primer: Upravo se desila situacija da te je kolega izveo iz takta. Oko neke gluposti, a ti samo što ne eksplodiraš kao tempirana bomba. Skače ti pritisak, svašta ti na pamet pada da kažeš, ali ipak zaustavi se. Umesto nerviranja i ulaska u raspravu udahni duboko. Znaš ono dobro staro pravilo: odbroj do 10.

I šta dalje?

Izvini se ljubazno, sa osmehom i izađi iz prostorije na neko mesto gde ćeš se bolje osećati. Jednostavno pokušaj da ne uzimaš stvari lično i da se osećaš napadnuto. U konfliktnim situacijama čovek često ishitreno reaguje, pa kasnije zažali.

Pitaš se šta je rezultat?

Otklonom od cele te situacije i uzimanjem pauze za sebe, spustiće se napetost. Time pružaš sebi mogućnost da se smiriš i dobiješ na vremenu kako bi kasnija komunikacija tekla smirenije, a problem bio brže rešen.

Imate li teške kolege na poslu?

Šira slika smanjuje ego

Verovatno nekada sebi postaviš pitanje zašto sa pojedinim kolegama imaš problem u međusobnim odnosima? Baš sa njom ili njim? Možda niste istih pogleda na svet, nemate isti prsitup poslu. Ona/on ima više uspeha, pokazuje više entuzijazma i energije, pa kod tebe izaziva zavist. To dovodi do toga da ti ta osoba nije simpatična. I bilo bi dobro da nije u tvojoj blizini.

Iskoristi svoje životno iskustvo jer…

Ako si u 50+ dobi verujem da imaš prilično iskustva u različitim životnim situacijama. Razmisli o njima, analiziraj ih i primeni ono najbolje iz njih što će ti koristiti. Nju/njega ne možeš da promeniš, ali sigurno možeš nešto kod sebe. Pogledaj širu sliku i prevaziđi sebe, znaj da možeš.

Razgovori zlata vrede

Kada u tvom kolektivu ponašanje nekog kolege dovodi u pitanje radnu klimu i doprinosi negativnom odnosu u timu, to stvara prilično veliku frustraciju na radnom mestu, složićeš se.

Bilo da je dotični kolega toga svestan ili ne, ti znaš šta je rešenje. Razgovor. Da, baš to. Otvoreni razgovor.
Iznesi objektivno svoje mišljenje i daj mogućnost drugoj strani da iz svog ugla iznese svoje viđenje situacije. Uvek govori u prvom licu jednine dok opisuješ kako se osećaš. Nikako u ime drugih. Kako god da se osećaš, optuživanje sa tvoje strane u ovom slučaju ne bi ništa doprinelo.

Ukoliko se kolega ne nosi dobro sa kritikom, preporuka je da se uključi treća neutralna osoba ili kako se to moderno zove – moderator.

Ogovaranje. OPREZ klizav teren!

Uvek je dobro kada sa istomišljenicima „podelimo muku“ i izogovaramo kolegu koji nam odnosi i poslednji atom energije. Dođe nam kao lek za ublažavanje frustracije, pogotovu ako sa druge strane dobijemo razumevanje i potvrdu da razmišljamo ispravno.

Ipak, da li je to rešenje. Ili možda privremeno rešenje. Pa, verovatno ovo drugo, jer brzo ćeš biti okarakterisan kao neko ko stalno nešto zamera i kritikuje druge. Može se desiti da postaneš nepoželjan. Takođe, neki predpostavljeni to ogovaranje mogu okarakterisati kao neprofesionalno ponašanje. Shvataš, ogovaranje ne pomaže, naprotiv.

Ako baš imaš potrebu da sa nekim podeliš svoje mišljenje, onda uradi to sa proverenom osobom iz kruga prijatelja. Sa nekim ko nema kontakta sa tvojim poslovnim okruženjem. Tada je teren mnogo bezbedniji i manje klizav.

Unutrašnja distanca

Nakon svega gore navedenog rezultati boljih poslovnih odnosa ne pokazuju boljitak. Pa, evo još jednog saveta. Treba da naučiš da držiš unutražnju distancu. Pogađaš, i ovde ti može pomoći životno iskustvo, jer sa njim si u prednosti.

Kolege možda jesu teške, ali zapravo nisu ti važne, zar ne? Njihovo ponašanje ne treba da te dotiče. Sa ovim mislima i stavom uspostavićeš emocilanu distancu, ali ne zaboravi da imaš respekt prema njima. Svako ima pravo na svoje mišljenje i to treba uvažavati.

I još nešto, možda se jednog dana sve preokrene, pa dođe do sasvim opuštenije i produktivnije saradnje.

error: Content is protected !!